کد مطلب:137406 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:243

مقام و منزلت جعفر نزد خدا و رسولش
در نامه ای كه حضرت علی علیه السلام به معاویه نوشت، خطاب به او فرمود:

«نه به خاطر آگاه ساختن تو، بلكه به خاطر نعمت خدای بزرگ برای ما می گویم: آیا نمی بینی گروهی از مهاجرین و انصار در راه خدا كشته شدند و همه ی آنان بس شریف و بزرگوارند، تا این كه شهید ما حمزه به شهادت رسید، در مورد او گفتند: او سرور شهیدان است و رسول خدا صلی الله علیه و اله وقتی بر او نماز گزارد او را به گفتن هفتاد تكبیر تخصیص داد؟

آیا نمی بینی گروهی را كه دستهای آنان در راه خدا از بدنشان جدا گشت و همه ی آنان را فضیلت و بزرگواری است، تا این كه آنچه به یكی از آنان رسیده بود به یكی از ما رسید و در مورد او گفتند كه او در بهشت با دو بال پرواز می كند، و اگر خداوند از خودستایی منع نكرده بود، گوینده برای خود فضایل بسیاری می شمرد كه دلهای مؤمنین به آنها آشنا است و گوشهای شنوندگان آن را رد نمی كند». [1] .

آری، این مگس است كه از بوی مشك متنفر و فراری است، و این خفاش است كه از نور خورشید چشم هایش كور و نابینا می شود، و نیز بیمار، طعم عسل و شیرینی در مذاقش گوارا نمی آید.

در حدیث آمده كه رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود:

«خداوند مرا از بین سه نفر از خاندانم اختیار كرده، و من سید آنها


یعنی: علی و جعفر و حمزه هستم».

و نیز فرموده است:

«دیشب به بهشت رفتم، ناگاه در آن جا جعفر را دیدم كه با ملائكه پرواز می كرد، و نیز حمزه را دیدم كه با اهل بهشت بود». [2] .

و هنگامی كه جعفر از حبشه بازگشت، حضرت رسول صلی الله علیه و اله به استقبال او رفته و فرمود: نمی دانم به كدام یك از دو امر بیشتر سرور ورزم؟ آیا به قدوم شما از حبشه، یا به فتح خیبر آن هم به دست برادرت علی؟ سپس پیشانی او را بوسید. [3] .


[1] محدث قمي رحمه الله نيز اين حديث را در منتهي الآمال، ج 1، ص 59، طبع خطي اسلاميه نقل كرده است. (مترجم).

[2] نهج البلاغه فيض، نامه ي 28، ص 893.

[3] استيعاب، ج 2، شرح حال جعفر بن ابيطالب.